ন্যায়সূত্র ও ভাষ্য অনুসারে অর্থ ও তত্ত্ব: একটি পর্য্যালোচনা
Volume-XI, Issue-IV, July 2023
Volume-XI, Issue-IV, July 2023 | ||
Published Online: 31.07.2023 | Page No: 15-23 | |||
ন্যায়সূত্র ও ভাষ্য অনুসারে অর্থ ও তত্ত্ব: একটি পর্য্যালোচনা
ইন্দ্রজ্যোতি কর্মকার, পি এইজ. ডি রিসার্চ স্কলার, দর্শন বিভাগ, বর্ধমান
বিশ্ববিদ্যালয়, পশ্চিমবঙ্গ, ভারত ও রাজ্য
সরকার অনুমোদিত কলেজ শিক্ষক, দর্শন বিভাগ, মেমারি কলেজ, পশ্চিমবঙ্গ, ভারত | |
Meaning and Reality According to the
Nyāyasūtra and Its Commentaries: A Review Indrajyoti Karmakar, Ph.D. Research Scholar, Department of Philosophy, University of Burdwan, West Bengal, India, and State Government–Approved College Teacher, Department of Philosophy, Memari College, West Bengal, India | |
Nyāya Philosophy is also known as pramāna-śastra. Pramāna means the instruments of right cognition. Vāṭsyāyana, a great commentator of Nyāya-sūtra, in the very beginning of his commentary represents that the instrument of right cognition can be used to establish the meaning of things (artha-pratipatti). And therefore, the instrument of right cognition must be meaningful (arthavāna). Right cognition (pramiṭi), cognised object (pramēya), and cognisor (pramāṭṛi or pramāṭā) also become meaningful as assistants of the instrument of right cognition. The meaningfulness of these four confirms the real nature of things (tattva). So, the real nature of things is depended on the meaning of things. In this paper, it is examined the relation between the real nature of things and the meaning of things in context of Nyāya-sūtra and Nyāya-sūtrabhāṣya. | |
Keywords: Pramāna, Artha-pratipatti, Arthavāna, Pramiṭi, Pramēya, Pramāṭṛi, Tattva. | |