Go to content

প্রাচীন ভারতীয় ছাত্রের শিক্ষাগ্রহণ পদ্ধতি - Pratidhwani the Echo

Skip menu
প্রতিধ্বনি
ISSN: 2278-5264 (Online)
ISSN: 2321-9319 (Print)
A Peer-Reviewed Indexed Journal of Humanties & Social Science
Impact Factor: 6.28 (Index Copernicus International) 3.1 (InfoBase Index)
Current Issue

Next Issue

31 January 2026
10.64031
Skip menu

প্রাচীন ভারতীয় ছাত্রের শিক্ষাগ্রহণ পদ্ধতি

Special Issue June 2023
Volume-XI, Special Issue, June 2023
Published Online: 30.06.2025
Page No: 149-152
প্রাচীন ভারতীয় ছাত্রের শিক্ষাগ্রহণ পদ্ধতি
বন্দনা মালগোপ, রাজ্য সাহায্যপ্রাপ্ত কলেজ শিক্ষক, সংস্কৃত বিভাগ, পাঁচমুড়া মহাবিদ্যালয়, বাঁকুড়া, পশ্চিমবঙ্গ, ভারত
The Learning Method of Ancient Indian Students
Bandana Malgop,
State-Aided College Teacher, Department of Sanskrit, Panchmura Mahavidyalaya, Bankura, West Bengal, India     
The ancient Indian method of education centered around the Gurukula system, where students resided with a guru. This immersive learning experience encompassed diverse subjects, emphasizing oral teachings, scriptures, philosophy, arts, and practical skills. The approach aimed at holistic development, nurturing students both intellectually and ethically.
Keywords: Ancient India, Gurukula system, Guru, Student, Education, Oral teachings, Scriptures, Philosophy, Arts, Practical skills, Holistic development.
2025, Dept. of Bengali, Karimganj College, All Rights Reserved
Design & Developed By: Dr. Bishwajit Bhattacharjee
Creative Commons License
.
Back to content